Atasi Masalah Kebocoran CD

Baru-baru ni saya mencadangkan kepada seorang teman supaya menukarkan DD kepada CD kerana dua org anaknya kini sedang dalam potty train dan dia baru sahaja mendapat cahaya mata yang ketiga. Untuk permulaan, saya cadangkan padanya beli dua CD dahulu, lihat keselesaan dan kekerapan baby nya membuang. Esoknya dia jumpa sy dan merungut kata CD yg dipakai pada anak nya bocor di belakang. Saya pun ceritalah apa fakto2 penyebab kebocoran pada dia.

Base on my pengalaman, tipu lah kalau sy kata tak pernah menghadapi kebocoran CD pada Qiqi. So far selama 4 bulan menggunakan CD, hanya dua kali je bocor itu pun di awal permulaan nak berjinak2 dgn CD. Punca bocornya sbb dah lencun dan terlewat tukar dan ayahnya pakaikan CD tak betul (longgar)

Okay, apa faktor yang menyebabkan cloth diaper anda bocor? Bagaimana nak elakkan bocor?

Pada para mummys sekalian berikut adalah faktor-faktor berlakunya kebocoran CD pada si manja anda.
1.Tak cukup pre wash. Adalah sangat penting untuk anda prewash new diaper. Sekurang-kurangnya 3 kali prewash. (Lebih banyak prewash, lebih baik) untuk mendambahkan lagi daya serapan. Perlu diingat, daya serapan insert akan bertambah setiap kali ia dibasuh. So, lebih banyak anda prewash/basuh CD, kebocoran akan berkurangan dan hilang sama sekali. Sesetengah orang mencadangkan cuci dengan air suam, tapi kalau air sejuk pun tak apa. =) Dengan prewash juga ia dapat buang sisa2 dari kilang.

2.Cara pemakaian tak betul atau saiz tidak sesuai. Setkan saiz CD (L/M/S) yg sesuai dgn si manja anda. Biar ia betul-betul fit dan tidak longgar. Pastikan insert yg dimasukkan tu berada dlm keadaan sempurna. Tak berlipat di mana-mana terutama sekali di bahagian tepi. Seeloknya adjust insert dengan tangan anda supaya betul-betul terletak di dalam pocket. Semasa pakai CD pada si manja, pastikan di pangkal paha si manja tu rapat.

3.Pakai terlalu lama. Seeloknya CD dengan 1 insert dipakai 3 hingga 4 jam sementara 2 insert pula di pakai 6 hingga 7 jam. Bila CD dibiar terlalu lama, CD tak dapat menampung basahan yg berlebihan sbb tu la berlaku nya kebocoran. Kalau si manja jenis heavy wee wee dalam kuantiti yang banyak, perlu lebih kerap tukar. Kesian kulit si manja kalau di biar lama dengan kelembapan. Jadi rajin-rajinlah tukar cloth diaper si manja anda.

*Kalau nak elak bocor, salin je setiap 3 jam utk 1 insert, dan setiap 6 jam untuk 2 insert.

4.Cara basuhan atau penggunaan sabun yang tidak sesuai. Pastikan CD dibasuh dengan bersih kerana sisa-sisa sabun ini boleh menghalang penyerapan air. Kalau boleh kurangkan kuantiti sabun dalam basuhan. Jenis sabun yang banyak mengeluarkan buih, mengandungi unsur softerner atau ada unsur minyak yang akan meninggalkan bekas atau mendapan atau lapisan pada Cloth Diaper dan insert. Kalau boleh cubalah pakai sabun khas untuk pakaian si manja.

5.Cutting juga perlu sesuai dgn anak anda. Contoh, cutting utk coolababy adalah lebih besar berbanding dengan babyland dan rainbow BB. Jika anda sedang menggunakan coolababy, anda boleh cuba pula babyland atau rainbow BB. Tentu ada yang sesuai untuk anak anda.

Jadi jika berlaku kebocoran, janganlah salahkan Cloth Diaper si manja anda. CD tu tak bersalah, yang salah cara kita menggunakannya. Semak semula puncanya dan cuba perbaiki. Good luck!

No comments:

Post a Comment

ORDER FORM

Nama:
Alamat:
Tel No:
E-mail :
Cloth Diapers: Happy BUM
Barut Baby
Alva Baby
Sunny Baby Minky&PUL
Happy Flute XXL Printed
Happy Flute Printed
Coolababy Bamboo Plain
Babyland Printed
Other Product : Green Tea Colostrums GTC
Bio Ever Nano Cream
BIOzone Car Sterilizer
Eury Jack
Herba Maharani - Beijing Te Zhi Bai Feng
PB Natural Wash
Premium Beautiful Body Shampoo
Premium Beautiful Hair Shampoo
Cloth Diaper Accessories : Microfiber Inserts
Barut dan Bedung : Barut Baby (Biru)
Barut Baby (Pink Bunga)
Barut Baby (Merah)
Barut Baby (Pink Love)
Barut Baby (Light Pink)
Barut Baby (Purple)
Barut Baby (Teddy Bear)
Bedung Baby (Biru)
Bedung Baby (Merah)
Bedung Baby (Pink)
Bedung Baby (Purple)
Bedung Baby (Teddy Bear)
Learning and Growth: Cloth Book Baby
Lemaze (Hands) Ladybird & Bee
Story Book Pillow
For Mom: Breast Milk Storage Bags
Other request:
Please list down your Code / Color / Design and your quantity order:
Shipping Cost:
Terms and Conditions: I hereby agree and understand to terms and conditions apply Qiqi Mama Shoppe.

This form powered by Freedback

Jom Chating! ^_^

Tinggalkan Link Anda Di sini